Jocuri şi concursuri de vin

 
30 Sep 2013
SHARE :
ETICHETE : , ,

Recunosc, cu mâna pe inimă, că sunt multe lucruri pe care nu le înţeleg în peisajul românesc al concursurilor de vin. În primul rând, sunt multe: Premiile de Excelenţă Vinul.ro, Concursul Internaţional de Vinuri Bucureşti (IWCB), Concursul Naţional de Vinuri şi Băuturi Alcoolice VINVEST (Timişoara), Concursul Naţional de Vinuri “Strugurele De Aur” (Alba Iulia), Concursul Naţional de Vinuri “Bachus” (Focşani) şi, cu siguranţă, mai sunt şi altele de care n-am auzit.

În al doilea rând, cui se adresează fiecare? Rezultatele sunt pentru uzul intern al industriei de vin sau pentru consumatori? Ce tip de consumator va lua în considerare rezultatele, cel obişnuit sau doar cel avizat?

Vestea proastă (sau bună, ar zice unii) e că nu vă pot da un răspuns coerent la toate aceste întrebări. Şi asta deoarece sunt multe chestiuni esenţiale care se bat cap în cap. Să încercăm un mic inventar…

Precum ziceam chiar de la început, sunt neaşteptat de multe concursuri de vin pentru o piaţă atât de modestă ca a noastră. Dacă ar fi să luăm în calcul doar cramele româneşti care fac vinuri de calitate, ar ieşi cam un concurs la 5-6 producători. Păstrând acest raport, în Italia ar trebui să existe circa 1000 de concursuri de vin!

Dacă e să analizăm adresabilitatea concursurilor autohtone de vin, rezultatul dă, din nou, “cu virgulă”. Presupunând că punctajele ar interesa doar industria, atunci ideea de concurs mediatizat public nu se justifică: ar fi suficientă o evaluare în cadrul asociaţiilor profesionale şi cu asta basta. Dacă însă punctajele sunt folosite ca instrument de marketing, gen medalie sau bulină lipită pe etichetă, atunci e cu totul altă mâncare de peşte.

Dar cine ia decizii de cumpărare, la vinul premium, în funcţie de bulina cu medalie lipită pe sticlă? Consumatorul avizat cred că are deja o lejeră alergie la “vinul premiat” pe când consumatorul neavizat pur şi simplu nu cumpără vin premium, deoarece, fie nu are buget, fie nu-l interesează decât vinurile “mainstream”.

Iată cum, la un succint inventar, apar deja lipsuri în gestiune…

Ţin să vă asigur că nu am ridicat la fileu toate aceste întrebări fiindcă aş avea vreo frustrare personală legată de concursurile de vin sau nu le-aş considera utile. Ba din contra, în ultima vreme chiar am fost invitat să iau parte în juriile a nu mai puţin de două astfel de concursuri, dintre care unul organizat de un grup de bloggeri. Ceea ce mi-a dat şi mai serios de gândit pe tema jocurilor şi concursurilor de vin…

Dacă ţi-a plăcut acest articol, « abonează-te la newsletter »
Înainte de a te abona, « vezi arhiva de corespondenţă »

 
  • Anonymous says:

    Comentez doar la proportia concursuri-producatori. Daca este sa vorbim de Italia cred ca la aceasta proportie sunt necesare circa 50.000 de concursuri. Au peste 300.000 de producatori…

  • Eu n-am vrut să merg atât de departe cu socotelile… M-am mărginit doar să iau ca reper cei circa 4500 de producători italieni prezenţi la târgul Vinitaly în 2013.

  • Matei Perahim says:

    Ma bag si eu in seama! Din modesta mea experienta de marketing (in curand 40 de ani) aceste concursuri servesc la:
    a) sa ne aflam (vorbesc despre industrie) in treaba, sa cheltuim niste bani cu organizarea care pot fi usor umflati, deci dedusi din profit;
    b) sa vindem, noi industria, cateva lazi la cumparatori finali si/sau la proprietari de restaurante;
    c) sa avem (ibidem, industria) un prilej sa ne cunoastem intre noi, poate descoperim un filon neexplorat;
    d) sa facem o publicitate gratuita in lipsa de o organizare serioasa a unei politici de comunicare coerenta a participantilor la piata (sau cel putin al jucatorilor seriosi) si asa cum spunea Razvan sa adaugam o bulina sau mentiunea “premiat la…” sau “nominalizat la…” mentiuni care asa cum spune zicala tungusa: SAU NU TREBUIE, SAU NU AJUTA!
    Si am la randu-mi o intrebare (retorica): Intr-o perioada de criza (ce gogorita atotcuprinzatoare), unde se taie bugetele (daca erau)?
    Raspuns: La marketing si comunicare!
    Corolar retoric: Trebuie sa inteleg ca berari sunt de pe Marte? La ei nu e criza?

  • @Matei:
    Teoretic, rezultatele unui concurs de vin ar trebui sa foloseasca consumatorului pentru a lua o decizie de cumparare bine documentata. In practica, e cum zici tu… “à quelques nuances près” .
    In ceea ce priveste taierea bugetelor de marketing pe timp de criza, eu mi-am exprimat deja parerea aici: http://paharnicul.winespot.ro/stanga-n-parul-portii/4892/

  • Narcis Blidaru says:

    Din pura curiozitate as dori sa stiu si eu care este diferenta intre Vinurile Premium si Vinurile Premiate. Multumesc.

  • @Narcis:
    Vinurile premium reprezinta un segment de pret, mai precis vinurile situate intre intre 10 si 25 de euro/ sticla. Vezi mai multe detalii aici: http://www.cellartales.com/lang/en-us/archives/167
    Vinurile premiate nu sunt altceva decat acele vinuri care au luat un premiu la un concurs de vin, indiferent de pret si indiferent de concurs.
    Daca prima categorie este una cat se poate de concreta, cea de-a doua este o pura abstractiune…

Add Comment